Als je gezond, snel en kosteloos wil afvallen, ga dan wandelen.

Als je gezond, snel en kosteloos wil afvallen, ga dan wandelen. Want wandelen en afvallen gaan hand in hand. Als je dit tenminste regelmatig doet.

Studies tonen aan dat lopen regelmatig verlaagt uw risico op zowel hart-en vaatziekten en beroerte. Wandelen krijgt je hartslag omhoog en zorgt ervoor dat je lichaam om calorieën te verbranden. Dit, op zijn beurt, verlaagt uw cholesterolgehalte.

Wandelen voor een half uur per dag helpt om je bloeddruk in toom te houden en vermindert uw risico op een beroerte met maximaal 27 procent. Wandelen geeft uw bloedsomloop een boost en helpt om het zuurstofgehalte in uw bloed te verhogen. Dit leidt eigenlijk tot het gevoel meer energiek na een korte (stevige) wandeling.

Met wandelen bouw je minder effectief spieren op als andere meer oefeningen met gewichten. Echter, een looproutine helpt je vet te verbranden en wat spieren op te bouwen, vooral in de benen. Wandelen geeft je kuiten en je dijen een hele training. Het helpt ook uw bilspieren.

Vergeleken met meer high-impact oefeningen zoals hardlopen, lopen is ook zeer zacht voor mensen met artritis. Het is relatief eenvoudig om een route te kiezen, naar buiten te gaan en je spieren de training te geven die ze nodig hebben.

Wandelen is eigenlijk van meer belang nadat je gewicht te verliezen. Studies geven aan dat de mensen die het meest succesvol houden van gewicht af zijn degenen die deelnemen aan frequente fysieke activiteiten. Een van de belangrijkste dingen om te onthouden is evenwicht. Overdrijven elke vorm van oefening is gevaarlijk. Start langzaam en geleidelijk opbouwen tot een langer regime.

Hieronder worden 5 grote voordelen van wandelen genoemd als je een methode zoekt om af te vallen:

  1. Iedereen die kan lopen kan het altijd en overal doen.
    2. Je hoeft je van te voren en na afloop niet om te kleden.
    3. Je hebt geen speciale toestellen en geen speciale outfit nodig.
    4. Je hebt minder kans op blessures.
    5. Je kan bewust bezig zijn met het verbeteren van je ademhaling, waardoor je ook weer meer afvalt.

Naast deze 5 grote voordelen heb je natuurlijk nog de voordelen die andere sporten in mindere of meerdere mate ook hebben, zoals:

  • Afvallen door het kwijtraken van calorieën en kilo’s.
  • Verbetering van het postuur (en daardoor bv. ook verlichting van pijn in
    de onderrug).
  • Verbetering van de algehele conditie (o.a. verlaging bloedruk, hoger zuurstofgehalte in bloed, betere cholesterolniveau’s, versterking immuunsysteem, vertraging van het verouderingsproces, versterking van het beenderstelsel en tegengaan van osteoporose).
    Helderder in het hoofd (maak een wandeling vlak voor dat je iets belangrijks te doen hebt, zoals een test of een interview!).
  • Reductie van stress en angst en daardoor verbetering van het humeur en stemmingen.

Uw voortgang bijhouden

Als je loopt omwille van de fitness, is het belangrijk om bij te houden wanneer en hoe ver je loopt. Als u uw voortgang niet bijhoudt, kan het moeilijk zijn om een effectief wandelschema voor de toekomst te plannen. Een van de beste tools die u gebruiken om uw wandelingen bij te houden is een wandeldagboek of een kalender. Met een van beide (of zelfs beide) van deze, u gemakkelijk kennis te nemen van hoe ver je loopt elke dag.

Een ander nuttig wandelgereedschap is een stappenteller, die bijhoudt hoeveel stappen je neemt. Hiermee u nauwkeuriger meten hoeveel u uitwerkt dan het bijhouden van de tijd of afstand die u loopt. Er zijn een breed scala aan stappentellers beschikbaar op de markt, evenals apps waarmee uw smartphone uw stappen kan volgen.

Vasthouden aan uw wandelroutine

Zodra u begint met het volgen van de routine die u hebt vastgesteld, kan het gemakkelijk zijn om te verslappen als je niet voorzichtig bent. Als je jezelf laten glippen of besluiten om “rustig aan te doen” voor een dag, kan het uiteindelijk leiden tot u het laten vallen van de wandelroutine helemaal. Hier zijn een paar manieren waarop u uw wandelroutine boeiend en leuk houden.

Doelen stellen

Het vaststellen van doelen voor jezelf is een zekere manier om het meeste uit elke activiteit te halen. Doelen helpen u om uw tijd en moeite te structureren. Ze geven je ook iets om naar toe te werken, wat je reden geeft om jezelf te pushen. Het bereiken van uw doelen maakt je ook het gevoel bereikt, wat leidt tot een boost aan uw gevoel van eigenwaarde.

Het stellen van doelen is vooral belangrijk als het gaat om wandelen voor fitness. Natuurlijk, wandelen is nog steeds geweldig voor je lichaam als je uiteengezet zonder een plan. U krijgt nog steeds wat voordeel van elke wandeling. Echter, om te wandelen om een ernstige positieve impact op uw gezondheid hebben, moet je lopen op een meer regelmatige basis.

Het is het beste om klein te beginnen. Voor veel nieuwe wandelaars betekent dit dat je ongeveer vijftien tot twintig minuten moet lopen. Hoewel dit lijkt misschien niet veel lopen, bedenk dan dat het belangrijk is om doelen die niet al te moeilijk te bereiken. Als, zodra je op je wandeling, twintig minuten lijkt niet genoeg, voel je vrij om te beginnen met een langere wandeling volgende keer.

Zodra u een redelijk afstandsdoel hebt bepaald, en u erin geslaagd bent om het met elk van uw gangen te bereiken, is het belangrijk om het op te voeren. Natuurlijk, hoe precies je toe te voegen aan uw training is aan jou. Maar als u op regelmatige tijdstippen wat tijd toevoegt aan elke training, u de voortgang van de fitness die u al maakt, uitbreiden.

Zodra uw doelen zijn vastgesteld, back-down van uw wandelroutine zal zijn als het breken van een belofte aan jezelf. Houd bij hoeveel dagen u uw routine volgen. Dit geeft je die extra drive om eruit te komen en te lopen. Als je erover denkt om een dag over te slaan, moet je je telling opnieuw instellen.

Maak wandelen leuk

Overweeg een, twee of alle drie van de volgende ideeën om wandelen leuk te maken. De eerste is het gebruik van een gratis app zoals Charity Miles, om anderen te helpen. Deze app houdt bij van de afstand die je loopt en doneert 25 cent per mijl aan een van de verschillende goede doelen. Goede doelen zijn autisme spreekt, Habitat voor de mensheid en Potloden van Belofte. Hoe meer je loopt, hoe meer liefdadigheidsuitkeringen.

Geocaching bestaat al geruime tijd. In het geval dat je nog nooit van gehoord, denk aan het als een high-tech schattenjacht van soorten. In eenvoudige termen, kies je een lokale geocache die klinkt als iets wat je graag zou willen vinden, en gebruik een GPS-apparaat (denk mobiele telefoon) om het te lokaliseren. Je de officiële app eenvoudig downloaden en er alles over te weten komen op geocaching.com.

Nodig een vriend uit om mee te doen voor een film of een middagje winkelen. Als je op loopafstand woont, is er een no-brainer. Als uw bestemming te ver weg is om er naartoe te lopen, rijd dan een deel van de weg, parkeer ergens en loop de rest van de weg. Als je winkelen, denk aan het geld dat u bespaart, omdat je niet wilt worden verzwegen met boodschappentassen op de weg terug naar uw voertuig.